fbpx
Selecteer een pagina

Google shopping, de producten die je ziet in je zoekresultaten, is inmiddels goed voor meer dan 80% van het advertentiebudget voor adverteren in Google.

Om anno 2020 nog goede resultaten te halen in Google shopping moet je er bovenop zitten en zorgen dat je campagnes perfect ingericht zijn.

In deze blog laat ik je 5 optimalisatietips zien die vaak vergeten worden.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

Aan het eind van deze blog ben jij in staat om je campagnes nog beter in te richten waardoor je meer conversies haalt tegen lagere kosten.

Enjoy!

 

1. Advertentieplanning en bodaanpassing

 

Je verkopen zijn niet op iedere dag en tijdstip gelijk, maar toch zul je patronen herkennen. Sommige dagen zijn drukker en op bepaalde tijdstippen gebeurt er gewoon niets. Deze informatie vind je ook terug in je Google Shopping campagne onder advertentieplanning.

 

 

In dit voorbeeld zie je duidelijk dat maandag erg hoge kosten per conversie heeft, € 13,13. Terwijl de woensdag met € 6,14 een stuk goedkoper is.

In dit geval kun je op woensdag wat meer gaan bieden om zo meer conversies binnen te halen. Het bod voor de maandag kun je juist verlagen om de conversiekosten te drukken.

Per dag (en zelfs per uur) kun je de “bod aanpasser” gebruiker. Hiermee geef je b.v. aan dat je het bod op maandag wilt verlagen met x% ten opzichte van het standaard bod. En voor de woensdag verhoog je dit met een x%.

Je vindt de bodaanpasser door je campagne te selecteren. Vervolgens klik je op advertentieplanning. Let op: de standaard optie bij de bodaanpasser is “verhogen”. Pas deze dus aan naar “verlagen” als je bod lager moet worden 😉

 

 

2. Bieden op productniveau

 

Een Google Shopping campagne bestaat uit een campagne met daaronder een advertentie groep en daaronder weer een productgroep.

Vaak zie ik accounts waar een bod wordt ingesteld op de productgroep “alle producten” en that’s it.

Of iets uitgebreider waarbij er verschillende productgroepen zijn en iedere productgroep een productcategorie vertegenwoordigd. Op deze categorie wordt dan een bod ingesteld.

Stel je hebt een webshop met schoenen. Een product categorie is Hardloopschoenen en hierop zet je een bod van € 0,45 per click.

 

 

Maar hoe weet je nou welke hardloopschoen een “hardloper” met lage conversiekosten is en welke veel te hoge conversiekosten?

Daarom is het belangrijk om je productgroepen verder op te splitsen op productniveau.

Op deze manier kun je per hardloopschoen het bod bepalen. Je kunt er ook voor kiezen om in dit voorbeeld bepaalde hardloopschoenen helemaal uit te sluiten.

 

 

Klik hiervoor op het plusje achter de naam van de productgroep (zichtbaar wanneer je er met je muis overheen gaat).

 

 

Er verschijnt een popup waarin je kunt aangeven waarop je wilt filteren, in dit geval op product ID.

Vervolgens zie je de id’s van alle producten in je productgroep. Door je muis over een id te bewegen zie je welk product het is.

Nu kun je per id een bod instellen of het id uitsluiten.

 

3. Niet je volledige assortiment aanbieden

In de meeste shoppingfeeds zitten alle producten uit je webshop. Maar wil je op al deze producten adverteren?

Stel dat je een productcategorie hebt met 10 producten. Jij weet dat van die 10 producten er 3 zijn die echt goed lopen en ook nog eens de meeste marge hebben.

Waarom zou je dan adverteren op die andere 7 producten? Je marge daarop is al lager en waarschijnlijk zijn de conversiekosten ook hoger.

En nog belangrijker, deze 7 producten zorgen ervoor dat je 3 hardlopers minder getoond worden waardoor je die minder verkoopt.

Jij bent de expert en weet welke producten goed lopen en een goede marge hebben. Zorg dat deze maximaal zichtbaar zijn en schakel de andere producten uit of verlaag het bod flink.

Een manier om dit te doen is om je productgroep op te splitsen op productniveau (zie tip 2). En het bod van de niet interessante id’s aanpassen naar “Uitsluiten”.

Je kunt er ook voor kiezen om meerdere productcategorieën uit te sluiten en je te concentreren op categorieën die het meest interessant zijn.

 

Op de hoogte blijven?

Vind je de informatie waardevol tot nu toe? Zal ik je een mailtje sturen zodra ik een nieuwe blog online zet?

4. Titels optimaliseren zonder je feed aan te passen

Net als de zoekwoorden in je search camapgne hebben producten in je shopping camapgne ook een quality score (QS).

Een manier om de QS te verbeteren is door je titels te optimaliseren voor de zoektermen waarop je gevonden wilt worden.

Voor veel ondernemers is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Want hoe pas je de Shopping feed eenvoudig aan zonder je producttitel in de shop te veranderen?

Gelukkig heeft Google hierover nagedacht en een mooie oplossing gemaakt, de aanvullende feed.

Een aanvullende feed kan een eenvoudig Google Sheets bestand zijn waarin je aanpassingen maakt die de waardes in je Shopping feed overrulen.

Stel je hebt een product in je Shopping feed met de titel “Rieten mand 50 cm x 40 cm”.  Het product id in de feed is 55.

Maar als je goed kijkt zie je dat de meer specifieke zoekopdracht “Rieten mand met deksel” beter presteert dan het meer algemene “Rieten mand”.

In je aanvullende feed kun je nu de volgende regel opnemen:

 

 

 

Met behulp van de aanvullende feed kun je dus eenvoudig testen met andere titels maar bijvoorbeeld ook met je productomschrijving of afbeelding.

Je vindt de aanvullende feed in je merchant center onder producten->feeds.

 

 

5. Maak aparte campagnes voor mobiel en desktop

 

De eerste tip ging over de bodaanpassing die je kunt doen op de dag van de week of het uur van de dag.

Er zijn twee manieren waarop je dit ook kunt doen voor het apparaat; mobiel, tablet en desktop.

De verwachting is dat voice search de komende jaren flink gaat groeien. Zorg dat je hierop voorbereid bent door de juiste keuze te maken!

 

 

Hierboven zie een voorbeeld van een shopping campagne waarbij de conversiekosten op desktop een stuk lager liggen dan op mobiel.

De eerste manier is om een bodaanpassing op apparaat te doen in de campagne. Dit kun je overigens ook op advertentiegroep niveau doen. Dit is de makkelijkste en meest gebruikte manier. Maar niet de beste… 😉

In plaats van een bodaanpassing te maken in de campagne kun je er ook voor kiezen om een aparte campagne te maken, 1 voor mobiel (incl. tablet) en 1 voor desktop.

Omdat een voice search opdracht (die op mobiel wordt gedaan) vaak anders is dan een zoekopdracht op de computer heb je veel meer controle over de verschillen!

Deze manier is natuurlijk meer werk maar zorgt er wel voor dat jij je Google Shopping beter instelt dan je concurrent.

De manier waarop je dit doet is heel eenvoudig. In je mobiele shopping campagne zet je de bodaanpasser voor desktop op -100%. En in je desktop campagne je bodaanpasser voor mobiel (en tablet) op -100%.

 

Tot zover de 5 optimalisatie tips bij Google Shopping instellen. Ken jij nog iemand die deze tips goed kan gebruiken? Deel ze dan!

 

Let me know!

 

Ik ben natuurlijk erg benieuwd of je iets aan de tips hebt gehad. Laat je het me hieronder weten? Mocht je nog vragen hebben over 1 van de tips, stel ze dan ook gerust!

 

Ben je ondernemer en wil je ook meer succes en minder stress?

En kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Plan dan nu 30 minuten gratis sparren met mij

 We bespreken je huidige situatie en doelen

Bepalen je volgende stap naar succes

En overleggen of je dit alleen wilt doen of samen met mij