Succesvol eigen baas binnen 90 dagen

Wat heb je nodig om een eigen bedrijf te beginnen? Op internet is natuurlijk veel te vinden over zaken als boekhouding en inschrijving bij de kamer van koophandel, dus die informatie laat ik achterwege. Ik ga in op de onderwerpen die het succes van je nieuwe bedrijf gaan bepalen.

De eerste stap en ook meteen de belangrijkste is een goed idee voor je product of dienst. Meer hierover vind je in mijn video op een goed idee bedenken.

De volgende stap is kijken of je alle eigenschappen en kennis hebt die nodig is om dit idee goed uit te voeren. We zeggen vaak blijf maar gewoon jezelf. Maar je huidige zelf kan een eigen bedrijf ook in de weg gaan staan waardoor het geen kwaad kan bepaalde eigenschappen te veranderen. Dit klinkt lastig, maar is makkelijker dan je denkt. Veel eigenschappen die we hebben zijn namelijk niet meer dan gewoontes die we in de loop der jaren hebben ontwikkeld. Standaard voelen we ons oncomfortabel wanneer we afwijken van deze gewoontes, inderdaad “uit je comfort zone stappen”. Neem iets simpels als tandenpoetsen. Wanneer je dit met je andere hand gaat doen voelt dit niet goed en ben je geneigd weer terug te keren naar je voorkeurshand. Maar wanneer je dit een tijdje vol houdt, onderzoeken spreken vaak over 30 tot 60 dagen, kun je deze gewoonte aanpassen. Hetzelfde geldt voor eigenschappen, kenmerken die jou in de weg staan om succesvol te ondernemen. Kijk dus welke eigenschappen jouw succes in de weg staan en verander deze in je voordeel. Voor kennis die je nog mist kijk je of je deze eenvoudig, lees binnen 1 tot 2 weken kunt aanleren, of dat je dit deel gaat uitbesteden.

Je idee staat, jij bent er klaar voor, tijd om je te laten zien aan je toekomstige klanten. Wil je aan de slag met de verkoop van producten dan kun je in deze fase gaan bepalen of je dit wilt gaan doen via een eigen shop of dat je gebruikt gaat maken van kanalen als Bol.com en Amazon. Of natuurlijk een combinatie van beide. Ga je een dienst verlenen dan wordt het tijd om een website op te zetten. Hoewel dit voor veel mensen best nog wel een dingetje is moeten we dit niet spannender maken dan het is. Je kunt b.v. via WordPress eenvoudig en voor een paar tientjes al een website maken. Denk er ook hierbij om, het gaat om het probleem dat jij op kunt lossen voor je klant, niet om je site. Een schitterende site die geen serieus probleem oplost zal veel minder presteren dan een zeer matige site die precies de vinger op de zere plek legt bij een klant en een oplossing hiervoor biedt. Zorg dat je teksten, zowel voor producten als de diensten gaan over wat je kunt doen voor de klant. En dus niet over wat jij kunt, wat je gedaan hebt, waarom jij zo bijzonder bent. Deze zaken, sorry dat ik het zeg, interesseren niemand. Succesvol ondernemen gaat over hoe jij een groot probleem voor je klant kunt oplossen. Met name voor diensten is het ook belangrijk dat je gaat kijken wat je aanbod wordt. Hierbij gaat het dus niet om de hoeveelheid die je kunt leveren maar meer om de kwaliteit en snelheid. Hoe beter en sneller jij het probleem kunt oplossen hoe groter de kans op succes.

Het laatste onderdeel is de verkoop. Bepaal hierbij welke kanalen je gaat gebruiken en met welke boodschap. Geef niet te snel op als het tegen lijkt te zitten. Vaak is het resultaat niet direct zichtbaar maar loopt je het risico dat je te snel verandert waardoor je geen verband meer kunt leggen tussen het resultaat en de actie die daaraan vooraf is gegaan. Probeer daarnaast ook te werken met variabelen. Je boodschap kan bijvoorbeeld je constante zijn die je op verschillende kanalen (je variabele) gaat testen en vice versa. Kijk bijvoorbeeld ook naar scripts die je kunt gebruiken als je telefonisch contact hebt met klanten over je aanbod. Deze scripts kun je verder optimaliseren op basis van de reacties tijdens gesprekken. Welke stukken werken goed en waar merk je dat de klant afhaakt.

Een makkelijke manier om snel veel klanten te bereiken is door gebruik te maken van betaald adverteren in bijvoorbeeld Google of op Facebook. Dit kun je uitbesteden maar dan betaal je als snel 500 tot 1000 per maand voor ondersteuning. Je kunt er ook voor kiezen om je hierin te verdiepen en je deze kennis zelf aan te leren, ik kan je hier ook bij helpen. Wel raad ik aan om pas te beginnen met betaald adverteren nadat je een proof of concept hebt. Je boodschap wordt opgepikt door klanten en je kunt ze eenvoudig overhalen om je product of dienst af te nemen. Als dit goed gaat staat niets je in de weg om via betaald adverteren je omzet flink op te schalen.

Hierbij in een notendop wat je nodig hebt om ook succesvol te ondernemen. Heb je nog hulp nodig dan kan ik je hierbij helpen. Samen komen we dan tot een goed idee, werken we aan je site of shop en leer ik je alles wat je moet weten op het gebied van verkopen en marketing. Neem even contact met me op!

 

Neem vandaag nog contact op!